För att du skall kunna se några filmer så måste du ha JavaScript aktiverat! Läs mer.

The Ghost Writer

Biopremiär: 2010 04 16

Betyg: 4 regissörer av totalt 5
Filmrecension BetygFilmrecension BetygFilmrecension BetygFilmrecension Betyg

Filmen är regisserad av välkända Roman Polanski. Tidigare filmer som Chinatown med Jack Nicholson och thrillern Frantic med Harison Ford.

Handlingen är om före detta brittiska premiärminister Adam Lang och dennes kommande memoarer. Bra gestaltad av Pierce Brosnan (tidigare James Bond). Brosnan levandegör en politiker som charmar, ler och kan använda media. (Som vi känner igen hos andra politiker och makthavare.) Men samtidigt speglas en till synes dyster och melankolisk tidigare premiärminister. Brittiska premiärministern Tony Blair kommer i tankarna. Men filmens premiärminister är fiktion och inte identisk med Blair.

En medarbetare vid memoarskrivandet har omkommit i en drunkningsolycka. En ny dito (Spökskrivare) behöves. Språket och texten i manuset behöver förbättras, kort sagt boken behöver bli mer lättläst och intressant för läsarna.

En ny tänkbar spökskrivare kallas till möte – “anställningsintervju”. Den tilltänkte och erfarna nye spökskrivaren har dock ingen vana av politisk litteratur. Men framlägger skäl att han skulle kunna skriva om det alldagliga hos Lang. Den nye spökskrivaren är själv till synes vanlig, med fel och brister; men framförallt nyfiken vilket leder historien och filmen framåt.

Han får jobbet som ny spökskrivare mot en mycket hög ersättning. Samtidigt kommer uppgifter att den förre premiärministern var ansvarig för att brittiska medborgare och misstänkta terrorister blev utlämnade till CIA. Och torterade under förhör. Haag domstolen engagerar sig i fallet mot den f.d premiärministerns förehavande. Samtidigt finns frågetecken kring den tidigare spökskrivarens drunkningsolycka.

Handlingen i filmen är mycket kring storpolitik. En thriller med få action scener, vilket inte gör den sämre. Vi får pusselbitar och spänning hela tiden, oförutsedda händelser, smutsiga intriger; med en bibehållen trovärdighet. Musiken är väl anpassad till dramat.

Vid ett tillfälle får spökskivaren nya intressanta -avgörande uppgifter vid sökning på google. “Att webbsöka på google och så hittar man något avgörande.” Kanske mindre övertygande.
Men det är ett mycket kort passus i filmen. Ghost Writer är så pass sevärd i övrigt att vi kan förbise denna malplacerade scen

Filmen är en thriller som du ser mindre ofta. Bra skådespelare. Den förre premiärministerns sekreterare är passande spelad av Kim Cattrall (känd från Sex and the City.) När jag ser henne tänker jag “Vem är hon, vet hon mer än vad hon uppger ?” Olivia Williams spelar rollen av en självständig karaktär och hustru till Brosnan, den tidigare premiärministern . Två av flera goda biroller.

Ghost Writer är bra. En gammaldags thriller i Hitchcock anda. Personligen var det ett tag sedan jag såg en film som denna. Spänning med intriger, som relaterar till verkligheten.

Peter Kangas 2010 06 25